BARA BÖCKER!

BOKLEXIKON / EN LISTA

Boklexikon Permalink0
Nu när jag fått ihop en hel del ord till mitt boklexikon tänkte jag skriva upp en liten lista. Allteftersom jag hittar fler ord tänker jag mig att denna lista fylls på. Något naturligt slut vet jag inte om det blir. Något i stil med "nu har jag så många ord så nu är jag nöjd och skriver inte upp några fler" har jag inte tänkt mig. Jag kommer leta ord till mitt boklexikon tills jag fullständigt tappat intresse för bloggen i sin helhet och stänger ner den. Eller tills internet kraschar. Vilket som än inträffar först. 
 
 
Abibliofobi - rädslan av att inte ha någonting mer att läsa; att det man läser ska ta slut.
Bibliobibuli - en person som läser för mycket.
Bibliofagist - en ivrig och smått galen läsare.
Bibliofil - bokälskare; någon som finner glädje och frid när den håller i en bra bok.
Bibliofobi - rädsla för böcker.
Bibliolatri - en överdriven kärlek för böcker.
Biblioman - en person som lider av bibliomani.
Bibliomani - bokvurmeri; en sjuklig drift att samla böcker.
Bibliosmi - doften av böcker.
Bokrastinering - efter orden bok och prokrastinering; ett sällsynt tillstånd där man har tänkt att man ska läsa en bok men skjuter upp det till senare.
Boksmälla - oförmågan att påbörja en ny bok på grund av att du emotionellt fortfarande är kvar i en gammal bok. 
Carpe librum - fånga boken.
Librocubicularist - en person som läser i sängen.
Logofil - en person som älskar ord.
Logofobi - rädsla för ord.
Logolepsi - en besatthet av ord.
Scripturient - en krävande passion för att skriva.
Sesquippedaliofobi - rädsla för långa ord.
 
Till top