BARA BÖCKER!

BIBLIOFAGIST

Boklexikon Permalink0
Jag tänkte bara klargöra en sak. Det flyger upp recensioner här varje dag, och trots att jag är en hängiven läsare - närapå en bibliofagist;en ivrig och smått galen läsare - så läser jag inte mycket. Jag har nämligen en hel drös med recensioner som redan är skrivna från den tid då jag läste mycket böcker och skrev recensioner, men inte publicerade några. Många av de recensioner som kommer ut nu är alltså böcker som jag har läst för ganska länge sedan. I våras, i somras och förra året och liknande. Jag har ett antal recensioner kvar att dela med mig av innan jag är i fas med mitt nuvarande bokläsande, men när jag är det kommer det nog vara lite längre mellan varje recension. Men så länge kommer det nog inte att gå. Ibland kan jag nog vara lite av en bibliobibuli; en som läser lite för mycket. Om min bokentusiasm fortsätter som den ser ut nu läser jag ungefär 1-2 böcker i veckan, eller en bok per tredje, fjärde dag. Men egentligen, kan man verkligen läsa för mycket? Kanske är en tolkningsfråga, men till den dag jag tröttnar på böcker kommer jag fortsätta att vara en bibliobibuli.
 
Lite av en bibliofagist är jag nog också. En som kan sitta så försjunken i en bok att det går flera timmar innan jag börjar tänka att jag kanske skulle runda av och göra någonting annat en stund? En som börjar läsa lite smått på kvällen och inte kan släcka lampan förrän efter klockan 2 på natten för jag var ju bara tvungen att läsa ut boken! En som gräver ner sig så djupt i en bok att alla sinnen stängs av och familjen får bara finna sig i att jag inte är kontaktbar just nu, och om de absolut måste ha svar på en fråga kan de förvänta sig ett svar som låter mer som ett distanserat grymtande. Sånt är livet. Det är ingen idé att reta upp en smått galen bibliofagist.
Till top