BARA BÖCKER!

BIBLIOFOBI VS BIBLIOLATRI

Boklexikon Permalink0
Såhär i valtider kan jag inte låta bli att fundera över motsatser. Hur fantastisk det är att individer kan tycka, tänka och känna så olika att det till slut utarmas i två spetsar: en åt ena hållet, en åt andra; en höger, en vänster; en röd, en blå. Och som den boknörd jag är kan jag inte låta bli att styra detta tema in i böckernas värld. Jag som älskar böcker och närapå lider av bibliolatri; en överdriven kärlek för böcker. En som tror att böcker kan läka själen och bota problem, lugna tillvaron och öka lyckan. En som tror att världen skulle vara lite lyckligare och lite fredligare om alla bara läste lite mer böcker. Ungefär.
 
Men så finns det de som tycker tvärtom, som faktiskt är rädda för böcker, som lider av bibliofobi. Som bokälskare har jag svårt att föreställa mig hur man kan vara rädd för böcker. Hur någonting så vackert, informativt, känslosamt, bildande, underbart, rogivande, upprörande och allt däremellan kan skapa rädsla. Men kanske är det just allt detta som i slutändan vissa ser som skrämmande. Att någonting så litet kan hålla så stort innehåll, och därigenom så stor makt. Kanske finns det ett fåtal människor som faktiskt ser själva boken som skräckinjagande. Som tror den har tänder innanför bokpärmarna eller kan ramla ner från byrån av egen vilja och bryta din stortå. Det finns människor som tror på allt. Men de flesta är nog inte rädda för boken i sig, utan för orden i den. Kanske är dessa människor också rädda för kortare texter, citat och liknande? Det är inte alltid längden som avgör slagkraftigheten.
 
Själv har jag i så fall en annan typ av fobi när det gäller böcker och det är abibliofobi: rädsla för att inte ha någonting mer att läsa; att det jag läser ska ta slut. Detta gäller i alla fall de böcker som riktigt kryper in i själen och tar tag på ett sådant sätt att jag känner mig alldeles tom när den är slut. Då lider jag av abibliofobi en stund innan jag kommer på att det finns väldigt många fler böcker kvar som jag kan läsa och uppleva, och förhoppningsvis tycka ännu mer om än den jag just läst ut. Så för mig kan man säga att detta är en typ av tillfällig fobi.
 
Oavsett vad och hur och varför är jag i alla fall glad att jag känner bibliolatri framför bibliofobi. Att folk tycker olika kan inte hjälpas, och att det finns folk som är rädda för böcker får man bara acceptera. Ungefär som att det finns folk som tycker hundvalpar är fula, eller choklad är äckligt.
 
Mer böcker och bibliolatri åt folket!
Till top