BARA BÖCKER!

BIBLIOMANI

Boklexikon Permalink0
Att jag har lite för många böcker för mitt eget bästa kanske började bli tydligt när böckerna långsamt kryper ut ur bokhyllorna och lägger sig i varje skrymsle där de får plats. Kanske är jag lite av en biblioman, som lider av bibliomani. En som ägnar sig åt rent bokvurmeri, som har en närapå extrem drift att samla böcker. Men tycker man om böcker så. Ska man samla på någonting, varför inte böcker? Någonting som är spännande, känslosamt, givande, lärande, intressant och som dessutom gör sig väldigt snyggt som ren dekoration. Finns det någonting finare att dekorera ett rum med än färgglada bokryggar? Kanse för andra, men inte för mig.
 
Så jag kanske är en liten biblioman, men det gör mig ingenting. Och förresten tycker jag, liksom många andra bibliofiler, att man aldrig kan ha för många böcker! Mer bibliomani åt folket!
Till top