BARA BÖCKER!

SESQUIPPEDALIOFOBI

Boklexikon Permalink0
När vi ändå är inne på fobier. Och ännu ett ord som ser ut som en enda lång felstavning. Som om någon slängde ner händerna på måfå över ett tangentbord bara för att se vilket ord som blev. Sesquippedaliofobi: en rädsla för långa ord. Lite ironiskt att just ordet för rädslan för långa ord är ett väldigt långt ord. Sedan finns det också en rädsla för ord över huvud taget: logofobi. Lite snällare stavning, men värre rädsla. Långa ord finns det inte så många av, men ord möter man ju hela tiden överallt! Undrar om, när vi ändå är inne på ämnet, dessa fobier kan höra ihop med fobin för böcker: bibliofobi. Kanske är den som lider av bibliofobi egentligen en maskerad logofob. För vad finns det i böcker om inte en massa ord? Å andra sidan, en bibliofob kanske fortfarande klarar av att läsa tidningen, eller reklamskyltar, men en logofob kan ju inte klara av att läsa någonting. Verkar svårt det där. Kan väl bara skatta mig lycklig att jag inte lider av någon av dem.
 
När det gäller ord, liksom böcker, är jag nog snarare en logofil: en som älskar ord. Men trots att jag är en så kallad scripturient: någon som har en krävande passion för att skriva, så lider jag nog inte riktigt av logolepsi: en besatthet av ord. Jag älskar att skriva. Allt från dikter till noveller, slående slogans, artiklar, blogginlägg och allt däremellan. Men jag skulle inte kalla det en besatthet. Men hur vet jag var gränsen går? Att skriva är en del av mig och får jag inte skriva på ett tag börjar det till slut att klia i mina fingrar. Så lite besatt kanske jag är. Kanske lider jag av en lätt logolepsi. Logolepsi light.
 
Jag tänkte i alla fall dela med mig av ett väldigt långt ord, så alla sesquippedaliofober får blunda! Det blir dock inte världens längsta ord. Detta består nämligen av 189 819 stycken bokstäver och beskriver den kemiska beteckningen för proteinet titium. Det finns tydligen en video på 3,5 timmar där en man läser upp detta ord och ingenting annat. Snacka om långfilm! Om jag skulle ta mig för att skriva ordet i ett blogginlägg skulle jag väl lyckas krascha hela internet. En liten ruta skulle komma upp och meddela att "Tyvärr finns inte mer plats på internet. Vi ber om ursäkt och önskar en fortsatt trevlig dag!" Det är bara tur att det inte är ett ord man måsta använda regelbundet. Så nej, det blir inte världens rekordhållare, men ändock ett väldigt långt ord som råkar vara Sveriges längsta ord enligt Guinness rekordbok:
 
"Nordvästersjökustartilleriflygspaningssimulatora nläggningsmaterielunderhållsuppföljningssystemdiskussionsinläggsförberedelsearbeten".
 
Den ni! Dock vinner detta ord endast för att det i svenska språket är möjligt att skriva ihop i princip hur många ord som helst utan hinder så det skulle inte förvåna mig om detta rekord förr eller senare ersätts av något annat löjligt ihopskrivet. Inte så speciellt snyggt, men jag är i alla fall inte rädd för det! Sedan kan detta otroligt fula och förvirrande ord förkortas med det mer behagliga NAF. Det ska jag komma ihåg om jag någon gång hamnar i en situation där jag måste prata om Nordvästersjökustartilleriflygspaningssimulator... ja, bla, bla, bla.
Till top