BARA BÖCKER!

DEN LILLA BOKHANDELN RUNT HÖRNET

Bokrecensioner, Bästa böckerna, Feel good, Romantik Permalink0
 
Författare: Jenny Colgan
Antal sidor: 344
Första stycket: ”Problemet när det händer bra saker är att de väldigt ofta kamouflerar sig som hemska saker. Tänk, vad fint det skulle vara ifall någon kunde klappa en på axeln när man går igenom någonting jobbigt och säga: ’Oroa dig inte, det är helt och hållet värt det. Det känns fruktansvärt just nu, men jag lovar att det kommer att ordna sig till sist.’ Då skulle du kunna säga: ’Tack, min goda fe.’ Och kanske också: ’Kommer jag någonsin att gå ner de där tre kilona?’ Och då skulle hon svara: ’Naturligtvis, mitt barn!’ ”

HANDLING:
Nina Redmond älskar böcker. Att para ihop rätt bok med rätt läsare är hennes passion. Men när stadens bibliotek lägger ner står hon plötsligt utan jobb. Med bilen full av övergivna böcker vet hon inte vad hon ska ta sig för. Efter ett möte med en karriärcoach får hon en idé. Hon ska starta en egen bokhandel, på hjul! Hon hittar den perfekta lilla varubussen i en annons. Det är bara ett problem hon måste flytta till Skottland.

Fast besluten att leva ut sina drömmar, och med styrkan hos sina romanhjältinnor Katniss Everdeen och Elizabeth Bennet i ryggen, tar hon steget ut i det okända. Hon lyckas förvandla den gamla bussen till en rullande bokhandel och ger sig ut i grannskapet, men att locka till sig de svårflirtade skottarna blir inte lika lätt som hon först trott. Hon får möta en mängd människor som både förgyller och förpestar hennes tillvaro.


OMDÖME:
Å vad jag älskade den här boken! Återigen är det en bok som handlar om böcker, vilket jag älskar (och till skillnad från ”Den lilla bokhandeln i Paris” är detta en bra bok som handlar om böcker!) men den handlar också om så mycket mer. Det handlar om kärlek, vänskap, hopp och att följa sina drömmar. Böckerna och Ninas passion för dessa blir den röda tråd som håller ihop historien och karaktärerna i den. Allting känns väldigt pittoreskt och målande och jag kommer på mig själv att önska att Nina var en riktig människa så jag kunde få träffa henne. Författaren har den där speciella talangen att få karaktärerna att riktigt hoppa upp ur boken. Jag förstår henne, jag kan relatera till henne, jag kan lära mig av henne. Ibland kan jag tycka att hon är lite väl naiv och tafatt och tänka: är storstadsmänniskor verkligen så här vilsna så fort de kommer ut på landsbygden? Men i slutändan spelar detta ingen roll. Till och med jag har faktiskt vänner som jag skulle kunna lära ett och annat om att spendera tid på landet.
 
Sedan är det också ett extra plus att historien utspelar sig i Skottland. Det gröna, harmoniska landskapet letar sig rakt in i mitt hjärta och ger boken en extra dimension. Det är en mysig bokhandel i Skottland, vad kan vara bättre än det? Den håller hela vägen och bjuder på mer än en överraskning. Kanske kan den vara lite för gullig ibland, lite för puttig-nuttig kan man säga. Men inom sin genre tycker jag att den var fantastisk, och ibland behöver man en väldigt simpel bok att läsa. Detta är en varm feelgood-roman när den är som allra bäst!
 
 
 
Till top