BARA BÖCKER!

VÄNFÖRFRÅGAN

Bokrecensioner, Thriller Permalink0

Författare: Laura Marshall

Antal sidor: 361

Första stycket: ”Mailet dimper ned i min inkorg som en odetonerad bomb: Maria Weston vill bli vän med dig på Facebook. För ett ögonblick missar jag referensen till Facebook och ser bara ’Maria Weston vill bli vän med dig’. Instinktivt stänger jag igen laptoppen. Det känns som om en svamp har fastnat i halsen på mig, en svamp som suger upp vatten och sväller och täpper igen så att jag får kämpa för att få luft. Jag försöker att andas djupt, försöker att återta kontrollen över mig själv. Jag kanske såg fel. Jag måste ha sett fel för det här kan bara inte hända. Sakta öppnar jag locket till min laptop. Med darrande fingrar klickar jag på mailet igen och den här gången går det inte att förneka det som står där svart på vitt. Maria Weston vill bli vän med mig.”

 

HANDLING:

Mejlet från Facebook gör Louise bestört och illamående. Maria Weston har varit försvunnen i över 25 år. Senast hon sågs var på avgångsklassernas avslutningsfest 1989. Sedan den kvällen har hon varken setts till eller hörts av. Alla tror att hon är död. 

Louise har levt hela sitt vuxna liv med känslan av att hon bär skulden till Marias mystiska försvinnande. Och nu är Maria tillbaka - eller? Louise tvekar först men nyfikenheten tar över och hon bekräftar vänförfrågan och klickar sig in på Marias profilsida. Det blir början på en mardröm. 

 

OMDÖME:

Jag har läst många positiva recensioner om ”Vänförfrågan” och i dagens samhälle där sociala medier styr våra liv i allt högre utsträckning är det sannerligen en igenkännande handling. Det är stundvis ganska spännande och det finns alltid en känsla av att vara iakttagen. Vem går egentligen att lita på? Men tyvärr slutar det positiva där för mig. Jag tycker boken är alldeles för seg och det tar nästan halva innan det händer någonting och inte ens då är det speciellt bra. Spänningen griper aldrig riktigt tag, dialogerna känns väldigt stela och huvudkaraktären Louise får ingen empati från mig, hon känns alldeles för paranoid, slapp och ursäktande. Den stora upplösningen var heller inte så speciellt hemsk och allt som allt är ”Vänförfrågan” en ganska ytlig historia utan något särskilt djup.

Att den hamnar i kategorin för thriller tycker jag är bara fel. Den är på tok för lam för att kallas för det. Den är snarare ett psykologiskt relationsdrama om mobbning, en försvunnen flicka och hur de runt omkring henne påverkas under åren. I slutändan lämnar jag denna bok utan att känna att den tillfört någonting. Kanske är den ett bevis på en författares första försök att skriva en roman, kanske kan hon utvecklas, för tyvärr är det platta språket och oförmågan att gripa tag det som stjälper denna roman mest. För en som inte är riktigt lika petig som jag kan den nog fungera bättre och bara därför hamnar den lite över medelbetyg.
 
 
 
Till top