BARA BÖCKER!

KEJSAREN

Bokrecensioner, Deckare, Thriller Permalink0

 

Författare: Buthler & Öhrlund

Antal sidor: 305

Första stycket: ”Helikopterns rotor snurrade allt långsammare för att till sist stanna. Dörrarna öppnades och först ut var Juana som med ryggsäcken över axeln kastade en slängkyss åt Christopher Silfverbielke och sedan skyndade iväg mot det lilla huset där hon skulle bo tillsammans med honom och Max. Genom solglasögonen betraktade Christopher med avsky männen som sedan klev ur, kånkandes på gevär, ryggsäckar och bagar. Män som tillsammans betalat tolv miljoner dollar för att få komma till honom och döda andra människor.”

HANDLING:

Livet börjar äntligen att arta sig igen för psykopaten Christopher Silfverbielke. Han har lyckats att ta sig från tillvaron som gigolo till en äldre amerikansk mångmiljonärska. Men han behöver fortfarande pengar och genomför därför sin mest ondskefulla idé hittills.

Den numera slitne kommissarien Jacob Colt bestämmer sig för att det enda sättet att stoppa Silfverbielke är att döda honom. Tillsammans med Hector Venderaz sätter han planen i verket. På en ö i Stilla havet drabbar de samman.


OMDÖME:

Efter att ha spenderat många timmar med serien om Christopher Silfverbielke kan jag med glädje säga att ”Kejsaren” var den absolut bästa! Det är spännande, oförutsägbart, känslosamt och fruktansvärt. Handlingen kan ta vilken vändning som helst och ingen går säker. Sedan är det någonting väldigt konstigt som händer när jag sitter och läser. För första gången i serien börjar mitt hat och min avsmak för denna människa att övergå i någonting som bara kan karaktäriseras som empati. Jag tycker synd om Silfverbielke! Jag känner gång på gång en våg av medlidande för honom och det känns både underbart och fruktansvärt. Det ger i alla fall ett helt nytt djup till handlingen, att verkligen förstå honom och varför han agerar som han gör. Det är det absolut sista jag trodde skulle hända och jag kan bara, som bokupplevelse, beskriva det som otroligt häftigt.

Det är också genom denna medkänsla som jag i slutändan inte känner samma längtan efter att Silfverbielke ska dö. Innan jag började läsa, när hatet fortfarande puttrade, var det min enda önskan för slutet. Om inte Silfverbielke äntligen dör i sista boken så kommer alla tidigare böcker att ha känts som ett stort slöseri med tid! Men som sagt, handlingen svänger åt alla håll och ingenting är skrivet i sten. Det kan sluta precis hur som helst, och för spänningens skull tänker jag inte avslöja hur. Efter att ha läst alla nio böcker i serien kan jag i alla fall säga att det var en riktigt upplevelse att få följa Silfverbielke. Nu när det är slut känner jag att jag kan lämna den med ro i själen. Jag är riktigt nöjd, majoriteten av böckerna var riktigt bra och ”Kejsaren” var sannerligen den bästa i serien.

 
 
 
Till top