BARA BÖCKER!

FALSKA VÄNNER

Bokrecensioner, Thriller Permalink0

Författare: Jane Harper

Antal sidor: 348

Första stycket: ”Efteråt kunde de fyra kvinnor som var kvar egentligen bara enas om två saker. För det första: Ingen såg när bushen slukade Alice Russel. Och för det andra: Alice hade en elakhet inom sig som var så vass att man kunde skära sig på den.”

HANDLING:

Fem kvinnor ger sig ut på vandring i den australiensiska vildmarken för att stärka lagandan. Dag två går de vilse. När de kommer tillbaka är de ordentligt omskakade med öppna sår och ormbett. Och en person saknas: Alice, den manipulativa och illa omtyckta kollegan med stora ambitioner. Poliskommissarie Aaron Falk blir kallas in, då han utreder det företag kvinnorna jobbar på - Alice är hans kontakt från insidan. 

Under förhören med de fyra kvarvarande kvinnorna växer en långt ifrån smickrande bild fram om maktmissbruk och misstro, om giftiga relationer och svek. Ju djupare Falk gräver, desto mer inser han hur farligt det kan vara med brutna förtroenden, särskilt bland panikdrabbade människor. Samtidigt börjar tiden rinna ut för dem att hitta Alice vid liv - Alice med alla hemligheter...

 

OMDÖME:

Det var inte länge sedan jag läste ut ”Hetta” av samma författare, och det var verkligen en thriller i min smak. Därför tvekade jag inte en sekund när jag såg ”Falska vänner” i bokhandeln, och den lämnade mig inte besviken. Det var en spänning som höll sig från första till sista sidan. Tillsammans med brottstycken i dåtid väver författaren samman handlingen med nutiden och visar en bild som blir alltmer avslöjande. Framför allt är det en väldigt intressant inblick i vad som händer med människor under stress och hur lite som behövs för att skapa kaos. En pressad gruppdynamik och hemligheter däremellan ligger som en tung matta genom hela boken och en psykologisk spänning bygger upp historien på ett snyggt sätt där läsaren tvingas undra vilket öde Alice verkligen mött. Trots att hon som karaktär framställs som en överlag osympatisk person är det ändå fullt fokus på hennes välbefinnande, alldeles ensam i den stora skogen: vad hände egentligen med Alice? Slutet avslöjar en slutsats som jag inte anade och knyter verkligen an till bokens titel. Man kan aldrig riktigt veta vad folk egentligen tycker om dig.

Det enda jag känner att jag saknar är starkare miljöbeskrivningar. I ”Hetta” fanns det en underliggande stämning som fick läsaren att verkligen känna omgivningen. Det var hett, torrt och svettigt till den grad att jag började känna mig lite varm och lika instängd som invånarna i handlingen. I ”Falska vänner” kan jag inte riktigt känna omgivningen. Den stora skogen känns inte så farlig som den borde och karaktärernas panik inför sina förutsättningar fastnar inte riktigt. Den var därför inte riktigt lika stark som ”Hetta”. Trots en välskriven och spännande handling saknar jag det där lilla extra som hade gett mig en känsla av klaustrofobi. Jag hoppas det kommer tillbaka i nästa bok. Men överlag kan jag verkligen rekommendera Jane Harper!
 
 
 
Till top