BARA BÖCKER!

SKÖNHETENS VÄG

Andra världskriget, Bokrecensioner, Bästa böckerna, Drama, Historia Permalink0

Författare: Martha Hall Kelly

Antal sidor: 525

Första stycket: ”Hade jag vetat att jag skulle träffa mannen som skulle komma att krossa mig som skört porslin mot terrakotta skulle jag ha sovit längre. I stället ryckte jag upp vår blomsterhandlare, mr Sitwell, ur sängen och sa åt honom att ordna en knapphålsblomma. Min första konsulatgala fick gå före vett och etikett.”

 

HANDLING:

CAROLINE arbetar på den franska ambassaden i New York och har precis mött mannen i sina drömmar. I Polen tar sextonåringen KASIA spionuppdrag för att imponera på pojken hon älskar. Samtidigt ser den tyska läkaren HERTA inget annat val än att börja arbeta i ett koncentrationsläger för att försörja sig.

När de tre möts är det under omständigheter som saknar motstycke i vår historia.

 

OMDÖME:

Jag har läst många böcker som behandlar händelserna under andra världskriget men blir återigen chockad över grymheterna som utspelades. I ”Skönhetens väg” får vi läsa om ännu en utnyttjad grupp som kallades för Kaninerna, kvinnor som utsattes för medicinska experiment där främmande föremål så som träflisor, metallbitar och smuts opererades in i deras friska lemmar för att sedan få utvecklas till rutten kallbrand. Det är så starka beskrivningar att jag ibland mår fysiskt illa. Detta hemska är ur Kasias perspektiv och överlag var det ett väldigt snyggt skrivsätt att ge historien ur tre olika kvinnors perspektiv. Alla har de olika förutsättningar och alla går de igenom krigets fasor på helt olika sätt med helt olika svårigheter och upplevelser. I slutändan gav det en väldigt fin balans mellan mörker och ljus, tortyr och medmänsklighet. Men det är ingen tveksamhet om att det är Kasias historia som är den allra mest engagerande. Det är också genom hennes ögon vi får lära oss varför den ökända vägen i Ravensbrück kom att kallas för just ”Skönhetens” väg. En lärdom som jag tycker gör sig bäst som en överraskning vid läsandet, men som jag kan avslöja gav mig både gåshud och tårar i ögonen.

Det märks också att författaren gjort grundlig research för att skapa en hög trovärdighet. Det är välskrivet, gripande, smärtsamt, brett och informerande med ett starkt kvinnligt perspektiv och en enorm överlevnadsförmåga. Slutet, om än ganska ödmjukt, passar bra till den dramatiska handlingen och allt som allt var det en väldigt lättläst historia trots många sidor och tungt ämne. En fantastisk debutroman som kommer stanna hos mig en lång tid framöver. 
 
 
 
 
Till top