BARA BÖCKER!

HANNIBAL

Bokrecensioner, Thriller Permalink0

Författare: Thomas Harris

Antal sidor: 454

Första stycket: ”Man kunde tro att en dag som den här skulle tveka att börja... Clarice Starlings Mustang mullrade uppför rampen till Bureau of Alcohol, Tobacco and Firearms på Massachusetts Avenue, in mot det högkvarter som hyrts av pastor Sun Myung Moon med ekonomin i åtanke. Attackstyrkan väntade i tre fordon, en bucklig skåpbil från spaningsavdelningen som skulle ta täten och två svarta SWAT-bilar med full besättning bakom den, stående på tomgång i det grottliknande garaget.”

 

HANDLING: Sju år har gått sedan doktor Hannibal Lecter rymde från sina väktare, sju år sedan FBI-agenten Clarice Starling förhörde honom i den specialbevakade anstalten för kriminella sinnessjuka. Hannibal är fortfarande på fri fot och han njuter av en obevakad världs alla dofter och smaker medan han ägnar sig åt sina mycket speciella intressen. Men Starling har aldrig glömt sina möten med doktor Lecter. Det metalliska raspande ljudet av hans sällan använda röst ljudet fortfarande i hennes drömmar.

Mason Verger minns också Hannibal Lecter och är besatt av tanken på hämnd. Han var Hannibals sjätte offer och lever fjättrad vid sängen och respiratorn. Han inser att han måste ha det mest utsökta och till synes mest oskyldiga lockbete som går att finna för att locka till sig doktor Lecter. Han måste ha det Hannibal tycker allra mest om...

 

OMDÖME:

Jag har ännu inte läst ”När lammen tystnar” men tycker ändå att ”Hannibal” fungerar lika bra fristående (sedan är det ju kanske förvisso en fördel att jag sett filmen innan). Allt som allt är det riktigt spännande, intressant, djupt psykologiskt och lite äckligt – exakt vad jag förväntar mig av en Hannibal Lecter-roman! Både Hannibal och Clarice är karaktärer som verkligen lyfter handlingen och slutet gör mig lika förbluffad som förvirrad som tillfreds. Jag möts av ständiga överraskningar och ett språk som både smyger sig fram och stundvis attackerar. Det känns verkligen som om författaren har lagt hela sin själ i historien och engagemanget riktigt skiner mellan raderna. Det är riktigt snyggt skrivet utan att vara stroppigt och ger mig gåshud mer än en gång. Det här är verkligen en karaktär som kryper under skinnet och letar sig in i mardrömmarna.

Det enda som drar ner är att det ibland blir aningen svårt att hänga med i svängarna. Det är många karaktärer och i och med detta många planer och intriger att hålla reda på. Det gäller att mitt i spänningens hetta ha huvudet med sig och hålla reda på vem som är vem, och vem som vill vad, och vem som vill vad med vem. Förutom detta en underbart spännande och äcklig historia om en extremt obehaglig man som jag hoppas aldrig kommer finnas liknelse till i verkligheten. Nu måste jag också läsa ”När lammen tystnar”. 
 
 
 
Till top