BARA BÖCKER!

ONDA AVSIKTER

Bokrecensioner, Thriller Permalink0

 

Författare: C.J. Box

Antal sidor: 324

Första stycket: ”Det var lördagen den 3 november på morgonen, och det första jag lade märke till när jag gick in i mitt rum på kontoret var att lampan på telefonsvararen blinkade. Eftersom jag hade lämnat byggnaden sent kvällen innan betydde det att någon hade ringt till min anknytning under natten. Konstigt.”

 

HANDLING:

Jack och Melissa McGuane har försökt få barn i åratal. Till slut går deras dröm i uppfyllelse när de får adoptera en liten dotter, Angelina. Men nio månader senare får de ett chockbesked när adoptionsbyrån meddelar att ett misstag har begåtts: Angelinas biologiske far, en tonårskille, har aldrig frånskrivit sig faderskapet formellt och nu vill han ha tillbaka dottern. Till sin hjälp har han sin far, en mäktig domare i Denver.

Men det är något som inte stämmer. För Jack och Melissa blir det alltmer tydligt att det inte är kärlek som ligger bakom längtan efter dottern. De anar att Angelinas trygghet står på spel och de är beredda att göra allt för att få behålla henne. Konflikten trappas upp, hoten blir allt grövre, mardrömmen är ett faktum. Det blir en kamp mot klockan och ett drama på liv och död.

 

OMDÖME:

Det här var spännande, upptrappande och lite småläskigt. Jag får tidigt mycket sympati för Jack och Melissa och jag kan riktigt känna hopplösheten, hjälplösheten och den starka föräldrainstinkten. Kapitlen tickar på ett efter ett och kommer allt närmare dagen D då polisen kommer för att ta Angelina. Jag riktigt kastas in i paniken och känner pulsen stiga för varje mening som kommer närmare det oundvikliga. Det finns också ett hyfsat intressant persongalleri med vitt skilda karaktärer som ändå aldrig blir klyschiga. Dialogerna är trovärdiga och ett nät av hemligheter och intriger flätas långsamt samman utan att det blir vare sig rörigt eller svårläst. Lite liknande Linwood Barclay men jag tycker att Box gör det bättre, framför allt med ett riktigt snyggt slut som gav mig rysningar ända in i märgen.

Ska jag leta fel är själva adoptionsprocessen lite av ett frågetecken. Jag är inte speciellt insatt men tvivlar på att detta skulle kunna hända och bristen på utredningar och kontroller gör mig lite fundersam, men som thrillerinslag fungerar det. Sedan är det på gränsen till att brista i trovärdigheten när helyllepappan Jack axlar rollen som renodlad maffia och springer runt och skjuter folk. Språnget är lite väl stort, trots att jag inte har några svårigheter att tro på att föräldrainstinkten kan kicka in rejält. Allt som allt känns romanen väldigt typiskt amerikansk och fungerar utmärkt som lättläst och lättsmält thriller med hög spänningsfaktor. Det är inte perfekt, men jag rycks med.

 

 
Till top