BARA BÖCKER!

FLICKAN MED DE RÖDA SKORNA

Bokrecensioner, Drama Permalink0

 

 

Författare: Maria Housden

Antal sidor: 218

Första stycket: ”När jag tänker tillbaka inser jag att hela mitt liv kretsar kring detta enda tillfälle. Jag var inne i en barnskoaffär och var osäker på vilka skor jag skulle bestämma mig för. Svart eller blått läder skulle passa ihop med alla de kläder som Hannah brukade ha på sig på lekskolan. Jag höll upp en sko av varje färg framför henne och frågade: ’Vilken tycker du bäst om?’ Hannah hade redan bestämt sig. ’Det här är mina skor’, sa hon och visade upp ett par röda lackskor.”

 

HANDLING:

"När min dotter Hannah fick diagnosen cancer en månad innan hon skulle fylla tre krackelerade mitt liv. Jag började ifrågasätta allt vad jag tidigare hade trott på. Tidigare hade jag mätt mitt värde i hur uppskattad jag var av andra och sagt 'ja' till saker mest för att bli omtyckt och älskad. Jag hade kämpat för att upprätthålla en illusion av att mitt liv var perfekt och hållit undan det som egentligen var viktigt för mig. Hannahs diagnos fick mig att vakna."

Flickan med de röda skorna är en omtumlande berättelse om ett sorgearbete som utmynnar i en ny tro på livets värden och kärlekens makt.

 

OMDÖME:

Det här var en väldigt fin och öppen skildring av ett väldigt känsligt ämne som verkligen ger ett nytt perspektiv på livet. Det är en behaglig läsform som är uppbyggd av längre minnesfragment, ögonblicksbilder och stunder som författaren kommer ihåg lite extra. Det är lättläst och på ett paradoxalt sätt sprudlande trots ett i grunden mörkt tema. Det handlar om hur döden kan ge mening till livet, hur vi förnekar, kämpar, accepterar och släpper taget. Gång på gång glömmer jag bort att jag läser en sann berättelse och det är när jag konstant påminner mig om detta som boken verkligen träffar rakt i hjärtat. Det är så mycket som går att känna igen. De röda lackskorna symboliserar det där klädesplagget som jag gissar att de flesta barn har fastnat för under sin barndom. För mig var det en vit klänning med rosa volanger som för alltid blivit en del av den jag är.

Tyvärr stannar det av lite mot slutet och det känns som att denna redan från början korta bok hade kunnat vara ännu lite kortare. Det blir också väldigt mycket religion och andliga inslag som för mig som är icke-troende inte säger så speciellt mycket, men detta beror om något mer på mig än på boken i sig. Men trots detta var det en fin liten historia om att ta vara på livet och hitta lycka även i de mörkaste stunder.

 

 
Till top