BARA BÖCKER!

FLICKAN I SKOGEN

Bokrecensioner, Bästa böckerna, Thriller Permalink0

Författare. Sam Lloyd

Antal sidor: 414

Första stycket: ”När de kommer tillbaka in i rummet är jag inte kvar i stolen. I stället sitter jag på bordet och dinglar med mina bara ben. Ett fyrkantigt rosa plåster blänker på mitt knä. Konstigt nog minns jag faktiskt inte hur jag gjorde mig illa. De höjer på ögonbrynen när de ser att jag flyttat på mig, men ingen kommenterar det. Bordet sitter fast i golvet, så det kan inte välta och skada mig. En gång när jag var tio och sprang genom Minnesskogen bröt jag benet och var nära att dö, men det var för två år sedan. Nu är jag mycket mer försiktig.”

 

HANDLING:

Elissa är tretton år när hon kidnappas. Mitt på dagen blir hon inkastad i en bil, nedsövd och bortförd. När hon vaknar ligger hon fastkedjad i en håla under jorden, djupt inne i skogen. Hon har ingen aning om vem hennes kidnappare är, men hans beteende blir allt mer oförutsägbart.

Elijah är en pojke som har ägnat hela sitt liv åt att utforska varje del av skogen, och det är så han hittar Elissa. Elissa inser att den märkliga Elijah är hennes enda chans att komma undan med livet i behåll. Men Elijah vägrar att ringa polisen. Han är glad över att äntligen ha fått en vän. Och han vet hur det här kan sluta. Elissa är inte den första flickan han har hittat fången i skogen.

 

OMDÖME:

Det här var en minst sagt fenomenal thriller som innehåller precis allt – en fantastisk intrig, otroligt bra miljöbeskrivningar, intressanta karaktärer, en riktigt smart twist och en ofantligt spännande upplösning. Det är en handling som väcker många tvetydiga tankar, ingenting är självklart, allting är ständigt skiftande och känslorna flyger åt alla håll. Jag möter miljöbeskrivningar och inre tankar som sätter sprätt på alla sinnen. Det är riktigt obehagligt att läsa om Elissas tid i fångenskap och grafiska beskrivningar blandas med lukter, känslor och starka synintryck. Det är detaljerna som verkligen ger liv åt handlingen och jag imponeras över hur författaren fortfarande lyckas hålla ett sådant konstant rasande tempo.

Både Elissa och Elijah är spännande karaktärer som väcker stort engagemang, men på väldigt olika sätt, och det går inte att avslöja så mycket mer om dem utan att avslöja alldeles för mycket. Det här är helt enkelt en bok som måste upplevas.
 
 
Till top