BARA BÖCKER!

BRÄNNAREN

Bokrecensioner, Bästa böckerna, Deckare Permalink0

 

Författare: M. W. Craven

Antal sidor: 366

Första stycket: ”Stenringen är en urgammal, stillsam plats. Stenarna står där som tysta vaktposter. Orörliga iakttagare. Morgondaggen blänker i ytor av granit. Stenarna har utstått tusen och ännu fler vintrar och även om de är märkta av väder och vind har tiden aldrig rått på dem, varken årstidernas växlingar eller människan.”

 

HANDLING:

En seriemördare bränner människor levande vid de förhistoriska stencirklarna i Storbritanniens Lake District. Han lämnar inga ledtrådar efter sig, och polisen är hjälplös. När hans namn hittas inristat i de förbrända resterna av det tredje offret tas den avstängde kommissarie Washington Poe tillbaka i tjänsten och kastas in i en utredning som han inte vill ha något med att göra. Han paras motvilligt ihop med den lysande men socialt tafatta civila utredaren Tilly Bradshaw och det omaka paret upptäcker ett spår som enbart var menat för Poe.

I takt med att antalet offer ökar börjar Washington Poe inse att mycket mer står på spel för honom personligen i fallet än vad han kunnat föreställa sig.

 

OMDÖME:

Det här var min första läsupplevelse av Craven och vilken upplevelse det var! Jag möts av en handling som inte på något sätt är nytänkande men fortfarande gripande, engagerande och riktigt spännande, med en början som verkligen fångar läsaren och ger en bild av mördaren som är lika fängslande som skrämmande. Jag älskar också kombinationen Washington Poe och Tilly Bradshaw. Det är ett omaka men kompletterande par som uppvisar en vänskap som är svår att förklara men som samtidigt är så självklar. Det är mänskliga karaktärer. Poe står som en stadig pelare för rättvisa som följer sin känsla och intuition medan Tilly står stadigt i bakgrunden och följer data och siffror. Tillsammans skapar de en duo som är lika humoristisk som lärorik, lika intressant som lågmäld. Överlag skulle jag vilja beskriva det som väldigt välbalanserat och jag ser verkligen fram emot att följa denna spännande duo i kommande delar.

Förutom karaktärerna håller även handlingen en hög kvalitet. Hela tiden får läsaren vara med på ett hörn och följa med i Poes tankegångar, små hintar och ledtrådar läggs smidigt ut mellan raderna och jag får mina aningar ganska tidigt hur det hela hänger ihop men på ett alldeles lagom sätt. Det hela ebbar ut i ett riktigt eggande slut som förbereder smidigt för en uppföljare som jag kommer sluka så fort den kommer ut i pocket. Jag kan inte hitta några fel på ”Brännaren”. Högsta betyg.

 

Till top