BARA BÖCKER!

DE ROTLÖSA

Bokrecensioner, Drama, Thriller Permalink0

FÖRFATTARE: Frida Skybäck

ANTAL SIDOR: 302

FÖRSTA STYCKET: ”Det knackar på dörren. Jag slår av kökskranen och kastar en blick in i tv-rummet där pappa sitter nedsjunken i sin fåtölj. Säger ’jag öppnar’ och tänker att det måste vara Tanja som glömt något. Hon bor i lägenheten mitt emot med sina två döttrar, jag brukar titta till dem när Tanja jobbar natt. Men det är inte Tanja som står på den gråmelerade trappavsatsen, det är en man i fyrtioårsåldern och hans allvarliga uppsyn får det att knyta sig i mig.”

 

HANDLING:

Lydias bror Dani bär på ett mörkt förflutet. Som trettonåring värvades han av ett kriminellt gäng och dömdes för misshandel och narkotikabrott innan han lyckades bryta sig fri. De senaste åren har han skaffat både jobb och lägenhet och lovat sin familj att aldrig mer begå brott, så när Lydia kontaktas av polisen och får veta att Dani är misstänkt för att ha fört bort en ung kvinna rasar hela hennes tillvaro.

Men det är något som inte stämmer med anklagelserna mot Dani och eftersom polisen är övertygad om att han är skyldig börjar Lydia själv gräva i fallet. Den försvunna kvinnan, Linnea Arvidsson, är bosatt i det välbärgade området Västra hamnen och studerar vid Malmö universitet. Hennes skola ligger bara ett stenkast från det kafé där Dani arbetar. Men varför skulle han föra bort en kvinna som han inte har någon som helst koppling till? Och är Linnea verkligen den polisen och media verkar tro att hon är? I en desperat jakt på svar försöker Lydia hitta sin försvunne bror.

 

OMDÖME:

Frida Skybäck har verkligen gjort en resa i genrernas värld. Med ursprung i historiska draman har hon vandrat vidare till feel-goods och på senare tid diverse blandningar, och nu en spänningsroman. Som alltid uppskattar jag författarens förmåga att skapa trovärdiga karaktärer och språket är som alltid följsamt och lättläst. Mycket fokus läggs på karaktärernas uppväxt och bakgrund och det skapas ett tema kring utanförskap, klass och medmänsklighet, men kanske läggs det lite för mycket krut där.

Snarare än en ren spänningsroman blir detta ett lite haltande relationsdrama med spänningsinslag, och det gör handlingen ganska långsam. Det känns som om författaren inte riktigt valt vilken linje hon vill gå. Tyvärr är det också väldigt förutsägbart. Allt som allt en helt okej spänningsroman med mycket potential, som jag tyvärr kommer glömma bort ganska snabbt. Mycket beröm till Skybäck som utforskar nya genrer, liksom exempelvis Lisa Jewell, men det känns som om hon behöver landa lite mer i sin nyvunna roll som spänningsförfattare. Personligen kommer jag alltid att uppskatta henne mest i hennes äldre roll som historisk författare, men oavsett inriktning kommer jag självklart läsa allt som kommer ut av Skybäck i framtiden. 

 

Till top