BARA BÖCKER!

BOKHANDELN PÅ RIVERSIDE DRIVE

Bokrecensioner, Bästa böckerna, Feel good Permalink0
 

Författare: Frida Skybäck

Antal sidor: 445

Första stycket: ”Under några lycksaliga sekunder hann Martinique tänka hur glad Sara skulle bli för det vackra omslaget till nyutgåvan av Mrs Dalloway, men sedan kom den brutala verkligheten i fatt henne. Hon strök varsamt med fingertopparna över den mjuka pärmryggen och tryckte boken mot bröstet.”

HANDLING:

Charlotte är för ung för att vara änka, för ung för att förlora den hon älskar. I sitt vilsna tillstånd tar hon en paus från sitt framgångsrika företag och söker ro på den skånska landsbygden. Men så får hon får ett oväntat besked, hon har ärvt ett hus i London av en moster hon knappt visste att hon hade. Och huset inrymmer en bokhandel.

Inställd på att sälja huset flyger Charlotte till England, där den konkursfärdiga Riverside Bookshop och den excentriska personalen verkar bortom all räddning. Men trots att Charlotte inte vet något om hur man driver en bokhandel växer snart en gemenskap med den motsträviga personalen fram. Samtidigt som Charlotte kämpar för att rädda bokhandeln inser hon att det är något som inte riktigt stämmer. Varför har Charlotte aldrig fått träffa sin moster och vad är det för mörk hemlighet som döljer sig i huset?

 

OMDÖME:

Frida Skybäck är en favorit sedan tidigare för mig, speciellt då jag tycker om historiska romaner och redan läst hennes serie om systrarna Stiernfors - "Norrsken" och "Polarnatt". Därför blev jag glatt överraskad när jag såg att Skybäck skrivit en roman i en helt annan genre. Med ”Bokhandeln på Riverside Drive” hoppar Skybäck från historiska romaner till feel good, och hon gör det med bravur! Feel good är ofta platt och klyschigt men detta är raka motsatsen. Det här är feel good med en viss mängd svärta som balanserar ut det mjuka och fluffiga och det är en historia med stort djup. Den charmiga bokhandeln fångar genast mitt intresse med ett överflöd av böcker, doften av varmt te och svenskt fika. Handlingen läggs fram ur två perspektiv från två tider och det görs väldigt snyggt med ett starkt spänningsmoment. Det är lika mycket fokus på kärlek som vänskap allting hålls på en väldigt lagom nivå. Ingenting känns varken överdrivet eller outvecklat, karaktärerna är trovärdiga och alldeles lagom excentriska och till och med den tjocka katten har författaren lyckats ge en egen personlighet som jag fastnar för, jag som inte ens tycker om katter!

Allt som allt råder det en väldigt trevlig stämning över hela romanen och jag njuter av varenda sida. Slutet är sorgligt på ett hjärtskärande sätt och riktigt griper tag om själen, men detta ser jag som ingenting annat än ett stort plus. En riktigt bra feel good för mig innehåller både tårar av sorg och tårar av glädje. Det är ofta detta som skiljer en dålig feel good full med klyschor och töntiga dialoger, från en riktigt bra feel good full med insiktsfullhet, spänning och lika mycket mörker som fluff. Och ”Bokhandeln på Riverside Drive” var sannerligen en roman inom den senare kategorin. Skybäck är en favorit inom historiska romaner, men hon får gärna fortsätta i genren för feel good. 
 
 
 
Till top