BARA BÖCKER!

BOKCIRKELN VID VÄRLDENS ÄNDE

Bokrecensioner, Drama, Feel good Permalink0

Författare: Frida Skybäck

Antal sidor: 347

Första stycket: ”När Patricia Sloane öppnar den avlånga brevlådan och plockar ut dagens post lägger hon först inte märke till det vita kuvertet. Hon tar bara den lilla högen brev, tidningar och reklamblad under armen, fäller ner den röda flaggan och går mot grinden. Trots att det fortfarande är maj månad har värmen redan lagt sig som ett tungt täcke över Charlottesville. Gräsmattan är gul och fnasig och marken så torr att det har bildats långa sprickor runt gården.”

 

HANDLING:

En solig majdag flyttar svenskättlingen Madeleine Grey till Ljusskär i Skåne för att praktisera i den populära Frihetskyrkan, men hennes vistelse får ett abrupt slut när hon en kväll packar sin väska och försvinner spårlöst. Trettio år senare mottar hennes syster Patricia ett anonymt brev med Madeleines halsband i och hon bestämmer sig för att resa till den lilla strandbyn i ett sista försök att hitta sin syster.

Patricia tar in på Ljusskärs enda hotell, Monas Bed, Breakfast & Books, där många av de boende samlas för att prata och äta Monas omtyckta tångbullar. Snart lär Patricia känna en omaka grupp kvinnor som förenas genom sin bokcirkel och mellan litterära samtal, kärleksbekymmer och äktenskapsproblem börjar kvinnorna nysta i Madeleines mystiska försvinnande. Men alla är inte lika tillmötesgående och Patricia inser att hennes frågor river upp gamla sår.

Vad var det egentligen som hände med Madeleine den där ödesdigra sensommarkvällen och vad är det för en mörk hemlighet som människorna i byn är så måna om att bevara?

 

OMDÖME:

Frida Skybäck har kommit att bli en personlig favorit för mig, även efter att hon valde att ta steget från historiska romaner till feel-good. Efter ”Bokhandeln på Riverside Drive” kommer nu ”Bokcirkeln vid världens ände” och trots att den inte riktigt ger samma starka känsla som sin föregångare är jag inte på något sätt besviken. Jag skulle beskriva detta som en slags blandning mellan Fredrik Backman och Jenny Colgan. Jag möts av en perfekt blandning mellan det fina och det mörka, det lyckliga och det sorgliga. Det är ett språk med mycket underliggande humor som ger en historia om romantik, feel-good, spänning- och relationsroman allt i ett. Ganska tidigt i handlingen får jag en känsla av att den lilla kyrkan inte är riktigt så god som den verkar och tidiga farhågor och gissningar visar sig stämma ganska bra, trots att jag inte kunde förutspå allt, men detta drar inte på något sätt ner spänningen eller intresset för handlingen. Jag möts av djupa karaktärer som jag verkligen lär känna, de är så vardagliga men ändå så gripande, vitt skilda personligheter från kämpande småbarnsföräldrar till folkilskna tanter, åldrande filmstjärnor och en och annan bullmormor, och det mest fascinerande är att jag i slutändan faktiskt fastnar allra mest för karaktären som råkar vara den folkilskna tanten i liknande stuk som Ove i Backmans roman ”En man som heter Ove”.

Jag möts också av levande beskrivningar av omgivningen som varken blir för mycket eller för lite och som känns väldigt behagliga trots att de framförs med metaforer och liknelser som jag hört många gånger förut. Ljusskär ger en känsla av att vara pittoreskt och storslaget på samma gång och Skybäck skapar verkligen en fiktiv tillvaro där både miljö och karaktärer får mig att verkligen önska att Monas Bed, Breakfast & Books fanns på riktigt. Ett extra plus i kanten är att böcker och litteratur finns överallt och kärleken till böcker går som en röd tråd genom hela romanen. Många skämt som ligger i dialogerna förutsätter att man redan är ganska insatt i böckernas värld. För mig passade det som boken i bokhyllan, men om inte annat får man i alla fall en hel del lästips. Det som drar ner betyget lite för min del är att bikaraktärerna ibland får lite väl mycket plats. Vissa utsvängningar, om bland annat äktenskapsproblem, känner jag inte ger så mycket i slutändan och detta räcker för att inte riktigt skapa samma starka känsla som i ”Bokhandeln på Riverside Drive”. Men då är jag inne och petar på små saker. ”Bokcirkeln vid världens ände” var fortfarande en underbar roman som återigen visar Skybäcks författartalang och hon ligger fortfarande i min topplista tillsammans med Jojo Moyes, Lisa Jewell och Fredrik Backman. Jag ser fram emot nästa bok!
 
 
Till top