BARA BÖCKER!

EN ANDRA ALLIANS

Bokrecensioner, Drama, Historia Permalink0

Författare: Denise Rudberg

Antal sidor: 280

Första stycket: ”Iris försökte få händerna stilla genom att pressa dem mot låren, men skakningarna fortsatte ändå. Hon tvingade sig att ta djupa långsamma andetag men märkte att pulsen fortsatte rusa. – Snälla, ni måste låta mig gå hem till mina barn. Den blonde mannen på andra sidan bordet log. – Då kanske ni kan med att berätta för oss hur ni hamnade här? I Sverige. – Hur jag kom hit? Men det vet ni ju? Jag kom i en båt från Tallinn, allt det här dokumenterades när vi klev i land. Den blonde mannen log igen.”

 

HANDLING:

Den efterlängtade andra delen i Denise Rudbergs hyllade serie "Kontrahenterna" - en spänningsserie som utspelar sig i andra världskrigets Stockholm där vi får följa de tre unga kvinnorna Elisabeth, Iris och Signe som under brinnande krig valts ut för att genom signalspaning knäcka tyskarnas kod. När vi möter dem igen växer sig Nazityskland allt starkare och på midsommardagen 1941 går tyskarna in i Ryssland under kodnamnet Operation Barbarossa.           

 

OMDÖME:

Efter att ha läst ”Det första chiffret” kändes uppföljaren som ett måste att läsa. Och det håller fortsatt hög standard, trots att jag tycker att första delen är snäppet starkare. Jag får en fortsatt insyn i Sverige under krigstiden och det kvinnliga perspektivet skiner igenom raderna. Det är tre kvinnor med tre vitt skilda bakgrunder och framtidsutsikter som ger en väldigt intressant bredd och visar ett land och ett samhälle i förändring. Arbetande kvinnor växer som begrepp. Det är medryckande, engagerande och högljutt utan att vara påträngande. Det är snarare väldigt lättsamt framlagt, med en glädje och en självklarhet som klingar in i dagens syn på arbetande kvinnor. Vidare från första delen blir det en djupdykning i huvudkaraktärernas liv, framför allt Signe som bjuder på en hel del dramatik. Iris kommer lite i skymundan men jag har en känsla av att hon kommer ha mer fokus i kommande del. Överlag är det karaktärerna som leder historien framåt snarare än själva handlingen med ett fortsatt rakt och rättframt språk som ger en fin balans med varierande karaktärsbild och målande miljöbeskrivningar.

Om jag har något att anmärka på så är det att jag saknar lite engagemang, jag känner inte riktigt lika djupt för denna del och saknar den insikt man fick i karaktärernas liv när författaren visade hur små medel kunde bära stor lycka. Denna del blir på ett sätt lite tradigare och lite rörigare med mycket dubbelspionage och intriger. Jag kommer definitivt läsa sista delen, men hoppas att den kan hitta tillbaka till den fina balans som fanns i första. 
 
 
Till top