BARA BÖCKER!

BORTOM HORISONTEN

Bokrecensioner, Drama, Historia Permalink0

FÖRFATTARE: Jojo Moyes

ANTAL SIDOR: 427

FÖRSTA STYCKET: ”När jag såg henne igen kändes det som att få ett slag för pannan. Det uttrycket hade jag säkert hört tusen gånger förut men aldrig riktigt begripit vad det innebar. Inte förrän just då. Först uppstod en tydlig paus medan mitt minne kopplades till synintrycket och sedan kändes det alltså som om någon hade gett mig en riktig stjärnsmäll. Jag är inte lagd för att fantisera och går sällan till överdrift. Men så mycket kan jag säga som att jag bokstavligen tappade andan.”

 

HANDLING:

Året är 1946, och det är dags för krigsbrudarna, de tusentals kvinnor som gift sig under kriget att korsa Atlanten för att återförenas med de män som nu återvänt hem från kriget. Skeppet går från Sydney, Australien, och 650 brudar inleder en dramatisk resa.

Med på båten finns bland annat den snobbiga Avice, som anser sig för fin för de tre andra kvinnorna hon delar den trånga hytten med. Den gravida Margaret är en bondflicka som vill göra alla till lags. Den unga levnadsglada Jean vill helst festa och ger sig ganska snart ut på farligt vatten. Den kyliga, gåtfulla sjuksköterskan Frances håller sig mest för sig själv, ingen vet att hon bär på en hemlighet. Innan skeppet når Englands kust har mycket hunnit hända som påverkar de fyra kvinnornas liv och framtid.

 

OMDÖME:

Jojo Moyes är en stor favorit sedan tidigare och jag brukar sällan bli besviken. Och det blir jag väl inte denna gång heller, men jag är inte heller överväldigad. Handlingen innehåller det mesta. Romantik, dramatik och svek. Krig och kärlek, äktenskap, familj och vänskap. Det är en innehållsrik handling som tar upp svårigheten att välja mellan kärlek och plikt, i en tid där valet kunde innebära mer än bara ett brustet hjärta.

Det känns på något sätt som om författaren försökt få med lite för mycket på för få sidor, och samtidigt känns boken lite för lång. En väldigt konstig paradox som drar ner på upplevelsen. Jag får inte samma engagemang och känsla som jag brukar få av en Moyes. Den sticker verkligen ut i mängden, men tyvärr inte på ett bra sätt. Det tar väldigt lång tid att komma in i handlingen, och när den väl tar fart är den nästan slut. Det märks dock att författaren har varit intresserad när hon skrev den och det känns att mycket research ligger bakom handlingen. Som sammanfattning är den inte dålig på något sätt, den faller bara lite platt om man jämför den med Moyes andra böcker. Och i slutändan känner jag inte att jag har så mycket att säga om den. Trots detta kommer jag fortsätta att läsa allt Moyes skriver, för jag vet att hon kan bättre.

 

Tidigare böcker av Jojo Moyes:

Etthundra mil, Sista brevet från din älskade, Sophies historia, Toner i natten, Under Londons broar

 

Till top