BARA BÖCKER!

FREDRIK BACKMAN // NOVELLER

Bokrecensioner, Bästa böckerna, Feel good Permalink0
En av böckerna jag fick på julafton var en novell skriven av Fredrik Backman: "Ditt livs affär". De drygt 70 sidorna läste jag ut på julaftons kväll och för bara någon vecka sedan läste jag ut en annan av författarens noveller: "Och varje morgon blir vägen hem längre och längre". Jag såg det som ganska passande att därför skriva ihop en samlingsrecension för dessa båda noveller. 
 
Jag blir lika förundrad varje gång jag läser någonting av Fredrik Backman. Denna begåvade människa som kan få den mest komplicerade känsla att verka tydlig. Som kan skriva på ett sätt att du blir både glad och ledsen på samma gång. Som skriver med en insiktsfullhet så fulländad att tårarna sprutar innan du ens hunnit läsa klart förordet. Jag har svårt att tro att jag någonsin kommer hitta en författare vars böcker jag älskar lika mycket som Backman. 
 
Jag brukar nämligen ha svårt för novellen som skrivform, just för att många författare har svårt att skapa engagemang på så få sidor som en novell ofta består av. Men inte Backman. Det är tydligt, hjärtskärande, upprörande, lyckligt, ledsamt och så lättförståeligt. Det handlar om dina egna problem framförda i ett helt nytt ljus, gamla klyschor skrivna med en helt annan fantasi. 
 
I "Ditt livs affär" ställs vi inför frågor om livet, döden, och allt som händer där emellan. Vad är vårt liv värt, och vad lämnar vi efter oss när vi dör? Vem skulle du ge ditt liv för, om det inte räckte med att dö? Det handlar om skillnaden mellan att dö för någon, eller att ge sitt liv för någon. Tunga ämnen men som alltid skrivna med en speciellt typ av lättnad och exakt rätt mängd humor på rätt ställe. Det var en stark novell, men ändå inte den starkaste. 
 
 
I "Och varje morgon blir vägen hem längre och längre" handlar det om hjärnan och det obegripliga i hjärnans sjukdomar, om det välkända tillståndet demens. Att älska och att sörja, och behöva ta farväl av någon som fortfarande är här. Det är så känslosamt och på ett sätt smart skrivet. Det både förklarar och förenklar, utforskar och fastställer. En inblick i denna hemska sjukdom och vad den gör med inte bara människan som råkar ut för den, utan också med de människor som befinner runt omkring. Det är så förbannat vackert och när sista sidan är läst känns det som om jag har suttit och upplevt i flera timmar, när jag egentligen bara har suttit och läst i 30 minuter. 
 
 
Fantastiska noveller båda två, men "Och varje morgon..." hamnar ändå snäppet högre. Det handlar i slutändan om vilken som gjorde störst, och framför allt djupast, intryck på mig, och när jag har de båda novellerna sida vid sida kan jag ju inte låta bli att jämföra. Men båda två var sannerligen ett mästerverk. Oavsett genre och antal sidor så var detta två upplevelser som jag sent kommer glömma. 
Till top